matcha

Ceaiul verde este una dintre cele mai populare băuturi din lume, cu numeroase beneficii demonstrate printre care pierderea în greutate sau îmbunătățirea sănătății inimii. O varietate a ceaiului verde numită matcha este considerată a fi mult mai sănătoasă decât celelalte, având o metodă de preparare diferită în care este folosită întreaga frunză a arborelui de ceai.

Matcha se prepară din frunzele plantei camelia sinensis, originară din China. Pentru a obține matcha, arborii de ceai se acoperă cu un paravan cu 20-30 de zile înainte de recoltare, pentru a evita expunerea directă la soare. Se stimulează astfel concentrația de clorofilă, care rezultă într-o culoare a frunzelor mai închisă și un nivel mai ridicat de aminoacizi.

După recoltare, frunzelor de ceai li se înlătură codițele și venele iar părțile rămase sunt măcinate într-o pulbere fină, numit matcha. Față de infuzia normală în care frunzele eliberează doar o parte din conținutul lor benefic, matcha este mult mai bogată în substanțe active cum ar fi antioxidanții sau cafeina pentru că această pulbere este consumată în întregime.

Gustul de matcha poate fi unul amar sau prea ierbos, de aceea se servește de obicei îndulcită sau cu adaos de lapte. Matcha se poate adăuga și la prepararea smoothie-urilor sau a prăjiturilor de casă.

În tradiția japoneză, considerată cea mai rafinată formă de consum a ceaiului matcha, pulberea se adaugă cu o lingură de bambus (shashaku) într-un vas de ceai special (chawan). Peste aceasta se toarnă apă fierbinte și se amestecă cu un pămătuf tot din bambus (chasen), până devine omogenă iar deasupra se formează spumă.

Ceaiul matcha poate fi preparat în mai multe feluri, în funcție de consistență:

  • standard: o linguriță de matcha la aprox 60ml de apă fierbinte
  • diluat (usucha): jumătate de linguriță de matcha la 100ml apă fierbinte
  • concentrat (koicha): două linguri de matcha la 60ml apă; această versiune nu face spumă și este utilizată în ceremoniile japoneze de servire a ceaiului, împreună cu o pulbere de matcha de înaltă calitate.

Accesoriile pentru matcha amintite nu sunt neapărat necesare, aceasta se poate prepara foarte simplu și cu o cană, o linguriță și un bețișor de lemn.

Beneficiile matcha
Matcha este un tip de ceai verde și are aceleași propretăți ca acesta, însă mult mai pronunțate. De exemplu un studiu a arătat că matcha conține de până la 137 ori mai mulți antioxidanți decât un ceai verde de joasă calitate și de până 3 ori mai mulți decât un ceai verde de înaltă calitate.
Antioxidanții previn formarea radicalilor liberi, care protejează celulele și țesuturile împotriva degenerării. Cea mai importantă grupă de antioxidanți din compoziția matcha sunt catehinele, în special epigallocatehin-galatul (EGCG). Acesta a fost studiat în amănunt, demonstrându-se că reduce inflamațiile, menține sănătatea arterelor, stimulează regenerarea celulară ș.a.

Consumul de ceai verde mai este asociat cu reducerea colesterolului, a trigliceridelor și a zahărului din sânge, ceea ce asigură o protecție sporită inimii și circulației. Conform unor studii, cei care beau regulat ceai verde au un risc de apariție a bolilor cardiovasculare cu 31% mai mic.

Un efect foarte popularizat al ceaiului verde este și scăderea în greutate. Multe suplimente pentru slăbire au la bază extracte de ceai verde, inclusiv creme de corp. Ceaiul verde sporește numărul caloriilor consumate de procesul metabolic și crește arderea grăsimilor cu până la 17%.

Chiar dacă conține cofeină, cunoscută pentru efectul său stimulant, matcha este bogată într-un aminoacid numit L-theanină care stimulează undele alfa la nivelul creierului. Acest lucru înseamnă că efecte ale cafeinei precum amețeala, accelerarea bătăilor inimii sau dispozițiile schimbătoare sunt mult mai reduse în cazul consumului de matcha. L-theanina mai este asociată cu stimularea bunăstării mentale, a memoriei sau a concentrației, prin creșterea compușilor care asigură starea de confort psihic la la nivelul creierului. În Japonia, matcha se consumă deseori în cadrul ceremoniilor de meditație zen.

Consumul de matcha nu trebuie să depășească două cești pe zi, pentru că orice lucru pozitiv poate avea efecte adverse când este administrat în exces. Mai mult de două cești de matcha (echivalentul a 6 sau mai multe cești de de ceai verde) poate avea efecte a greață, amețeli sau toxicitate a ficatului și rinichilor.

Un alt risc al consumului de matcha este reprezentat de pesticidele și poluarea din sol/aer, care se regăsesc în frunzele de ceai verde. Alegerea unei variante de matcha obținută din agricultură bio vă ferește de multe dintre aceste probleme.

Cumpărați pulbere de matcha din magazinul nostru online